Tuntud logod osa X – Bass brewery

Meie kümnes episood tuntud logode sarjas viib meid 19. sajandisse, mil esimesed rahvusvahelised ettevõtted hakkasid tekkima ning teadmine brändist kui väärtusest sai võimalikuks.

Algus

Bass õlletehas loodi 1777 aastal William Bassi poolt, Burton-upon-Trentis, Staffordshires, Inglismaal. Esimeseks nimekaks õllemargiks oli Bass Pale Ale, mis on olnud teatud aegadel ka Ühendkuningriigi (UK) enim müüdud õlu. Aastaks 1877, oli Bassist saanud maailma suurim õlletehas kogutootlusega üks miljonit barrelit õlut. Nende kuulsat eili eksporditi üle UK ning nende ikoonilisest punasest kolmnurgast sai UK esimene registreeritud kaubamärk.

Mitte, et bränding oleks ka tol ajal olnud midagi uut. Juba sadu aastaid varem, kasutasid kaupmehed oma kauba märgistamiseks esmaseid logomärke, et märkida oma toodangut nii nime, maine hoidmiseks ning ka sõna levitamiseks. Esimene kaubamärgi registreerimise soov esitati Henry III valitsemisajal aastal 1266 ning see nõudis, et kõik tunnustatud pagarikojad kasutaksid oma toodetel ühtset nn kvaliteedimärki.

Toetudes oma lihtsale, kuid kõnetavale logole, muutis Bass end üheks suurimaks õlletootjaks maailmas, mis tootis tippaegadel keskmiselt 1,5 miljonit barrelit õlut aastas. 1930ndatel kuulus Bass UK top 30. suurima ettevõtte hulka. Nendega koos töötas mitmeid reklaamiagentuure, kelle peamiseks ülesandeks oli brändi äratuntavuse ja tugeva kliendisuhte loomine oma tarbijatega. Bass oli üks esimesi ettevõtteid, mis avaldati Londoni bärsil FT30 indeksis aastal 1935.

Bass võttis 20. sajandil üle ka mitmeid teisi suuri õlletehaseid ning liitus 1960ndatel Charrington United Breweries ketiga, mis tõstis nad taas UK suurimaks õlletootjaks. 2000ndatel ostis Bass-Charringtoni Interbrew (praegu Anheuser-Busch InBev) ning muutis ühe suunana horeca sektorile suunatud õlletootmise nime Six Continents plc, kuna UK konkurentsiamet soovitas Bassi ning mõningate teisi keti tehaste tootmisi müüa Coorsile (nüüd Molson Coors), samal ajal sälitades Bassi brändi. 2010. aastal jõudis meediasse info, et Bass brändi sooviti UKs müüa £10 kuni £15 million naela eest.

Bass oli rahvusvahelise brändi turunduse pioneer. Nad lisasid oma logo punast kolmnurka lisaks pudelitele ka kastidele ning loomulikult kõikidele müügiväljunditele. Peale 1855. aastat lisandus punasele kolmnurgale juurde valge ja sinine, mis sõltus millisest kolmest tehasest õlu tuli, kuid klassikalisele eilile jäi alati punane kolmnurk.

Kaubamärgi registreerimine

Bassi kaubamärgi registreerimine avalikustati 1. jaanuaril 1876. Legengi järgi pidi üks Bassi töötaja jääma uusaasta ööks patendikoja ukse taha valvesse, et olla aasta esimesel tööpäeval järjekorras esimene. Kaubamärgi registreerimisega Bass, Ratcliff ja Gretton Limited said õigused kasutada Bassi punast kolmnurka oma eilil ning punast teemantit nende tugeva eili jaoks. Tänasel päeval omab neid kaubamärke Brandbrew SA, mis on InBev Luksemburgis asuv tütarettevõte. Juunis 2013, nimetas InBev Bass eili Bass kaubamärgiks number üks.

Punase kolmnurgaga logod on erinevatel ajadel olnud kasutatud ka kunstis ja kirjanduses, nt Édouard Manet‘ 1882. aastal maalitud maalil A Bar at the Folies-Bergère ning enam kui neljakümnel Picasso maalil. Tihedam kasutus aeg kunstis jäi kubismi perioodi 1914. aastatel. Bassi punast eili on seostatud ka uppunud laeva Titanicuga, mille lastis oli saatuslikul reisil väidetavalt 12 000 pudelit Bassi eili.

Miks valiti omal ajal sümboliks punane kolmnurk on tänaseni selgusetu. Mõningate juttude järgi oli tegemist vana transporditähisega, kuid Derbyshire Times pakkus 1880. aastal välja ka pisut romantilisema loo, kus üks sugupuu-uurija pakkus poolnaljatledes, et Basside pere pärineb antiikjumalast Bassaraeusist, kelle altarile viidi tihti joogiande. Bass tuli seepeale mõttele võtta oma märgiks midagi antiikset ja võimast. Nad otsustasid kasutada põletava päikese valguses seisva Egiptuse Suure püramiidi kuju. Nii sündis kuulus punane kolmnurk.

Tänapäev

Tänasel päeval kuulub Bassi bränd endiselt maailma suurimale õlletootja Anheuser-Busch InBev brewingule. Bassi valikus on draught, mida müüakse purgis ja pudelis enam kui viiekümnes riigis üle maailma.

Fun fact: Maailma vanimaks pruulikojaks peab end Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, mis on loodud 1040. aastal. Samast piirkonast pärinevad ka esimesed kirja pandud tekstid humalate kasvatamisest ning need ulatuvad aastatesse 1250-768 eKr.

Allikad:

History of advertising: No 128: Bass Brewery’s red triangle

Behance: Bass Beer Packaging by Andy Mosley

Wikipedia: Bass Brewery

Logoworks: Behind the Red Triangle: The Bass Pale Ale Brand and Logo

Brookston Beer Bulletin: Bass Red Triangle Trademark Renewal

Tuntud logod osa IX: Nintendo

任 (Nin) 天 (ten) 堂 (dō)

Kõik teavad Super Mariot ja Wii’d, kuid kas teadsid, et Nintendo esimeseks mänguks olid tavalised mängukaardid?

Enne Jaapanist välja kasvamist kasutas ettevõtte oma logos Kanji hieroglüüfe, mis pärinesid Jaapani algupärasest kirjakeelest ning omas kirjapilti ‘任天堂’, mida hääldati 任 (Nin) 天 (ten) 堂 (dō), mille tähenduse osas siiani vaieldakse, kuid usuti, et see tähendab oma saatusest loobumist või edust taevas.

Kanji

Ettevõtte nimena on Kanji hieroglüüfid on tänaseni kasutusel ning seda kasutatakse ka Jaapani turule suunatud Nintendo toodetel, kuigi enamus turundus- ja kommunikatsioonikanalitel tundub see pigem rallispordi valdkonna visuaalina.

Nintendo Playing Cards Co.

Teine brändi nimi sisaldas endas inglise keelset väljendit Nintendo Playing Card Co. koos piigi sümboliga (Poti). See oli esimene logo, mis oli mõeldud rahvusvahelisele turule koos eraldiseisva nimega rahvusvaheliselt arusaadava nimega Nintendo.

Kolmas versioon logost sai endale kalligraafilise visuaali, millel i täpiks väike täht.

Visuaalne postiivsus

Nintendo püüdis leida oma brändi visuaalis positiivsust pakkuvat lahendust nii kodu kui välisturgudele, iga uus versioon erines endisest kardinaalselt ning koos erinevate värvilahendustega tundus, et disainerid said pidevalt muutuvaid ülesandeid ettevõtte identiteediga katsetamiseks.

Nintendo püüdis leida oma brändi visuaalis positiivsust pakkuvat lahendust nii kodu kui välisturgudele, iga uus versioon erines endisest kardinaalselt ning koos erinevate värvilahendustega tundus, et disainerid said pidevalt muutuvaid ülesandeid ettevõtte identiteediga katsetamiseks. 

Punase ristküliku ajajärk

1967 tõi Nintendo turule uue toote – Ultra Machine. See oli esmane toode, mida loetakse esimeseks, millel ettevõtte kasutas logo, mille alge on tänasel päeval ettevõtte identiteedina kasutusel.

Logo sisaldas paksus kirjas Nintendo nime, millel i täpiks punane kast. Seda visuaali peeti edukaks ning paigutati kõikidele uutele toodetele.

Samas oli rahulolu üürike, kuna katsetamine jätkus. Peagi leiti versioon suurtähtedega kujutatud nimest, mida kaunistas sans šerifidega kirjatüüp.

1970ndad – Märk selgusest

Kuigi uus kümnend tõi teatava rahulolu, siis katsetamised selle õige leidmisel endiselt jätkusid. 1968. aastal loodud heksagonist loobuti ning peagi toodi avalikkuse ette sama kirjatüübile tuginev versioon, mida ümbritses kirjatüübiga samas värvitoonis ümarate nurkadega ristkülik.

1970. aastate alguses loobuti ka hieroglüüfide versioonist ning ühtlustati visuaalne identiteet kõikidel turgudel.

Must, punane ja hall

1975. aastal otsustas ettevõte loobuda pidevast seostamisest ralliga ning muutsid oma peamise tooni punasest mustaks. See muudatus püsis järgnevad kaheksa aastat, kui mindi tagasi punase juurde muutes kirjatüüpi veidi paiksemaks eelnenud versioonist. Uuendatud versioonil oli nime ümbritseva ristküliku paksus kooskõlas nime paksusega, luues sellega logole ühtse ning läbimõeldud terviku.


2006. aastal toodi punase asemele sisse hall toon, muud elemendid jäid muutumatuks.

Kõik on täpselt nii kui peab

Vaheversioonina hakati 1977. aastal kasutama ka valget logo, mis reeglina leidis kasutust punases kastis või punasel taustal. Teatud paraleelne katsetamine kestab tänase päevni.

Nintendo 64 logo võeti kasutusele Shoshinkai messilt 1995. aastal kui tutvustati maailmale Nintendo esimest konsooli. 1983. aastal ilmus esimest korda logo juurde ka ®, kui font ja ringraja versioon said võtmeelementideks ettevõte visuaalses identiteedis.

Suur osa ettevõtte edust on seotud lihtsa ja intelligentselt loodud logoga. Kasutades selge sõnumi ning muutumatu välimusega versiooni aitab sõnamärgina loodud lõpplahendus olla alati äratuntav ning kasutatajate poolt hinnatud bränd.

Switch ja Wii

Loodud lahendus on lihtne kuid toimiv, ettevõte jätis endale seose rallirajaga, mis ettevõtte juhi hinnangul hoiab nende fookust mängudel mitte ei eksita kasutajat. Nintendo kirjatüüp: Esmalt kirjutati nimi Kanji hieroglüüfides, kuni jõuti rooma tähestikuni. Samas katsetati erinevaid kirjatüüpe kuni 1967. aastani, mil jõuti sobiva lahenduseni mis toimib tänase päevani.

2016. aasta muutis ettevõte oma visuaali tagasi punaseks. Mitmed disainerid spekuleerisid, et järjekordne vävimuutus oli seotud nende tolleaegse toote, Nintendo Switchi, turuletulekuga.

Tuntud logod: Osa VIII – Coca-Cola

Toode, mis sündis vajadusest leevendada morfiinisõltuvust on üldsusele teada kui Coca-Cola – see on J.S. Pembertoni lugu.Toode, mis on eelkõige tuntud oma maitse poolest sündis 8. mail 1886 Georgia osariigis Atlantas. Dr. John Stith Pemberton oli kohalik apteeker, kes lõi Coca-Cola siirupi ning pakkus seda viie sendise hinnaga Jacob’s Pharmacy apteegis kus ta töötas. Ta segas siirupit mulliveega, mis andis joogile üheaegselt maitsva ja värskendava olemuse, mida me kõik teame ja tunneme ka tänasel päeval.

Pemberton kannatas 1865. aastal Columbuse lahingus sadud mõõgahaava, mille ravimine oli ta viinud morfiinisõltuvuseni ning mille tõttu katsetas ta erinevate valuvaigistite ja toksiinide koosmõju. Oma viimastes katsetustes lisas ta kokat ning coca veini, millele lisas koola ekstrakti ning damianat kutsudes oma lõplikut toodet hellitavalt Pemberton’s French Wine Coca.

Pembertonile tundus, et kaks C-d näeks reklaamides hea välja ning tema partner ja raamatupidaja, Frank Mason Robinson, soovitas nime koos esialgse unikaalse joonistatud kirjatüübiga. Esimene Coca-Cola ajalehereklaam ilmus Atlanta Journalis, mis kutsus inimesi proovima uut ja populaarset ekstrakti mulliveele. Oma esimesel aastal müüs Pemberton keskmiselt üheksa jooki päevas.

Pemberton ei mõistnud kunagi täielikult oma toote potentsiaali ning müüs oma ettevõtte osadena mitmetele huvilistele laiali. 1888. aastal, vahetult oma surma eel, müüs Pemberton oma järele jäänud Coca-Cola osakut Atlanta ärimehele Asa Griggs Candler‘ile, kes ostis ka teistelt Coca-Cola osakud endale saavutamaks ettevõtte ja toote üle täieliku kontrolli.

1893. aasta 31. jaanuaril sai Coca-Cola logo kaubamärgiks Ameerika Patendiametis. Kaubamärgi tähs “Trade Mark” paigutati ühe C-tähe kumerusele.

1890-1891 – Coca-Cola loga sai mõned eksta kumerused, õnneks kestis see ainult ühe aasta.

Aastatel 1941-1960 viidi kiri “Trademark registered” C-tähe kumerusest välja ning paigutati logo alla.
Alates aastast 1947 võttis Coca-Cola logo reklaamimisel kasutusele punase ketta mida kutsuti ka nupuks. Sellest sai tugev graafiline sümbol, mis sai justkui nurgakiviks igal reklaamil, märgil, vaateaknal ning muudel dekoratsioonidel, millega Coca-Cola seotud oli.

1969. aastal võttis Coca-Cola logo juures kasutusele punase kasti, millele oli lisatud valge laine, mis on kasutusel tänase päevani.

Mis õppetunde saaksime kaasa võtta Coca-Cola originaalsest, innovaatilisest ning lihtsast disainist? 

Tugev side värviga, Coca-Cola ja punane on justkui sünonüümid. Neile on oluline, et nende ettevõtte värv oleks kajastatud nii kõikidel toodetel kui turunduses – ja see töötab! Kasutage värvide psühholoogilisi mõjusid ning leidke see toon, mis toetab teie ettevõtte olemust.

Kaaluge erilahendusega kijatüüpe. Coca-Cola on meeldejääv oma logo olemuse tõttu ning kuidas see toetab toodet ning brändi. Ole oma bändi arenduse juures loov ning vaata, kuidas saaksid valitud kirjatüübi olemust oma visuaali terviklimaks muutmisel ära kasutada. See annab su brändile olemuse, et see pole võetud riiulist ning selles on omapära ja unikaalsust.

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 9 – Nintendo

Allikad:
The Coca-Cola Company – The Birth of a Refreshing Idea
The Coca-Cola Company – More then 125 years of advertising
The Coca-Cola Company Australia – Trace the 130-year Evolution of the Coca-Cola Logo
99 Designs – Top 10 of the world’s most famous logos and what you can learn from them

Tuntud logod: Osa VII – Chupa Chups

See lugu on Enric Bernatist, katalanist jalgpalliarmastaja, kes pani lutsukommi pulga otsa – edasine on juba ajalugu.

Kuulus Kataloonia pulgakomm nägi ilmavalgust 1958. aastal, kui ettevõtte asutajal Enric Bernatil tuli idee panna lutsukomm pulga otsa. Ta kutsus seda hellitavalt “Väravaks” (Gol hispaania keeles), kujutades kommi kui jalgpalli ning suud kui võrguga väravat. Vaatamata hispaanlaste jalgpallilembusele ei läinud kontseptsioonil kuigi hästi ning Bernat palkas oma toote päästmiseks reklaamibüroo, kes nimetasid toote ringi Chupa Chupsiks. Nimi tuletati hispaania keelsest sõnast “chupar” mis tähenas “imema” ning puudu jäi vaid bränding. 1969. aastal kurtis Bernat muret oma kuntsnikust sõbrale, keda maailm tunneb Salvador Dalí nime all.

Dalí nõudis, et tema loodu peab paiknema pulgakommi külje asemel selle peal, nii et see oleks alati täielikult nähtav. Selline paigutus tõestas end ning sellest on saanud ajaloo üks püsivaimaid brändikontseptsioone, mida kasutatakse muutmata kujul tänagi, enam kui neli miljardit müüdud kommi hiljem. 1990ndatel jõudis Chupa Chups 164 riiki üle maailma, mis tähendab, et legendaarset pulgakommi võid leida pea kõikjalt. 

Esimene suurem reklaamikampaania kandis pealkirja “És rodó i dura molt, Chupa Chups,” mis katalaani keelest tõlgituna tähendab üpris igavalt “see on ümar ja kestab kaua”. 1980. aastatel tehti ka suitsetamisvastast kampaaniat üleskutsega “Suitseta Chupa Chupsi!”. Ettevõtte praegune suitsetamisvastane kampaania kannab pealkirja “Lõpeta suitsetamine, hakka imema!” mida presenteeritakse paroodiana suitsupakke meenutava pakendiga. Osadel EU pakenditel on kuvatud ka nn kohustuslikud must-valged hoiatussildid kirjadega “Sucking does not kill!” – Imemine ei tapa! Lisaks on kasutatud ka kuulsuseid, nt Madonna ja teised, oma toote reklaamimiseks. 

Chupa Chupsi bränd kuulub täna Itaalia-Hollandi päritolu rahvusvahelisele ettevõttele Perfetti Van Melle, kelle portfellis on veel sellised brändid nagu MentosSmint ja Fruitella.

Lõbus fakt: Õnnenumber seitse… Maasika, apelsini, sidruni, maasika ja koore, šokolaadi ja koore ning mündi olid esimesed seitse maitset, millest maasika ning maasika ja koore omad on populaarseimad tänaseni!

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola
Tuntud logod: Osa 9 – Nintendo

Allikad:
Chupa Chups – Our Story
Logo Design Love – Salvador Dali’s Chupa Chups logo
Fast Company – Salvador Dalí’s Real Masterpiece: The Logo For Chupa Chups Lollipops

Tuntud logod: Osa VI – Nike

Maailma üks mõjukaimaid spordi- ja vabaajariiete tootja Nike sai alguse juhuste kokkulangemisest, nende nimi unenäost ning logo…

Nike sai alguse 1964. aastal jaanuaris, kui Bill Bowerman ja Phil Knight lõid ettevõtte Blue Ribbon Sports, mis müüs peamiselt Jaapani päritolu Onitsuka Tiger kaubamärgi jalgpallijalatseid, mida tänasel päeval tuntakse kui Asicsit. Kuna koostöö ei sujunud asus Phill otsima uut võimalust oma äri jätkamiseks. Ta oli kuulnud hea tasemega jalatsitehasest Guadalajas, Mehhikos ning otsustas proovida. 

Nike praegune nimi on kasutusel aastast 1978 ning selle väärtuseks hinnati 2012. aastal 15,5 miljardit dollarit. Lisaks on nende ikooniline slogan “just do it” koos algupärase Swoosh logo hinnatud väärtusele 10 miljardit dollarit, mis teeb neist spordimaailma kõige väärtuslikuma brändi maailmas   Nende palgal on enam kui 44 000 töötajat üle maailma. Slogan “Just do it” sai väidetavalt oma algusloo hoopiski ühe mõrvari hukkamisel, kes oma viimaste sõnadena just selle kuulsa väljendi välja hõikas.

Nike Swoosh logo sümboliseerib kreeka võidujumala Nike väljasirutatud tiiba. Algselt kutsuti logo lihtsalt triibuks (Stripe), 1972. aasta kevadel sai Swoosh oma debüüdi, 1995. aastal registreeriti see eraldi kaubamärgina ning võeti kasutusele kui Nike korporatsiooni identiteedi osana.

Logo autoriks on Oregonist pärit Carolyn Davidson, kes 1971. aastal reklaami eriala tudengina Portland State ülikoolis teenis selle töö eest 35 dollarit, mille väärtus tänase vääringu järgi arvatakse olevat ligikaudu 200 dollarit. Ta andis ka raamatupidamisloenguid ning tegi vabakutselisena Nikele väiksemaid kujundustöid kuni 1976. aastani, mil ettevõte liikus kogu kujundussoovidega juba loovagentuuri John Brown and Partners poole. 1983. aasta septembris, ligi kolm aastat hiljem kui Davidsoni ja Nike teed lahku läksid, kutsus Phil Knight ta lõunale. 

Phil kinkiks tänutäheks Carolynile tema loodud Swooshi logoga teemantsõrmuse ning andis üle ümbriku viiesaja NIKE osakuga.

Nike emafirma nimel on veel mitmeid brände, tänase seisuga tervelt 33 erinevat, millest enamikest saaks kindlasti ka oma tuntuse tõttu teha omaette loo – Nike INC., NikeIDAir ForceAir JordanAir Jordan XIINike Air MaxAir Melo LineNike Air YeezyChuck Taylor All-StarsNike ConsideredConverseNike FreeTinker HatfieldHurley InternationalHyperAdapt 1.0Jordan Spiz’ikeJumpmanNike Mercurial VaporNike Multi-TurfNike BlazersNike CachañaNike CTR360 MaestriNike HypervenomNike OrdemNike ShoxNike TiempoNike+Nike+ FuelBandNike SkateboardingSwooshNike TerminatorNike Total 90Nike Vision.

Logo kirjatüübina kasutati kuni 1995. aastani suurtähtedena kuvatud Futura Boldi ning teatud versioonides on see kasutusel tänse päevani. Nime “Nike” idee peale tuli Phill Bowermani ajal esimene palgatud tööline Jeff Johnston ning see tähistab vana-kreeka võidujumalannat.

Fun Fact: Nike võttis oma Swoosh logo kasutusele 1971. aasta 30. mail, mis on ka Sviitri asutaja ja loovjuhi Erkki sünnipäevaks, kes samuti suur Nike toodete austaja.

Kasutatud allikad:
Famous logos – Nike Logo
Business Insider – 11 Things Hardly Anyone Knows About Nike
Oregon Online – Creator of Nike’s famed Swoosh remembers its conception 40 years later
Bill Bowerman
Phil Knight

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola
Tuntud logod: Osa 9 – Nintendo

Tuntud logod: Osa V – MasterCard

MasterCard on 1966. aastal loodud tehnoloogiaettevõte, mis tegutseb globaalsete maksete turul.


Nad arendavad krediitkaartide lahendusi ning võimalusi, vahendavad pankadevahelisi makseid kauba/teenuste ostjate ja müüjate vahel. Nende hallata on maailma kiireim rahavahetusvõrgustik ning nad on tegevad enam kui 210. riigis.

14. juulil 2016. aastal teavitas MasterCard uue toote Masterpass turuletulekust ning koos sellega  toodi avalikkuse ette ka nende uus identiteet, mis on ettevõtte esmaseks suuremaks uuenduseks viimase kahekümne aasta jooksul. Uue identiteedi lõi New Yorgi päritolu agentuur Pentagram, eesotsas Michael Bierut ja Luke Haymani ning nende meeskondadega.

MasterCard pole kunagi olnud rutakas visuaalkeele muutja, pigem on varasemad muudatused olnud millestki tingitud, näiteks 1968. aasta Interbanki ja Master Charge ühinemine, hilisem ühisnime kasutuselevõtt või siis isegi 1996. aastal logo tekstiosa (Fondiks Helvetica Italic) aluse varju (Drop Shadow) täiendus, kuna see parandas krediitkaardil oleva logo loetavust päikse käes. 

Kuigi algne üldsuse reaktsioon oli uue identiteedi osas hukkamõistev, märgati peagi, et oli loodud midagi, mis hoidis koos juba sisse töötatud ühendatud ringide temaatikat ning parandas varasema logo kasutamise võimalusi. 

Ühendatud ning osaliselt üksteise peal asetsevaid ringe tutvustati esimest korda 1990. aastal, kui sooviti trükivärvidelt kokku hoida. Nüüd, kui internet ja digitaalne maailm on võtnud meie elus ülisuure ning olulise osa, tundus olevat mõistlik aeg ka logo uuendamiseks. 

Uus logo on just kui back to basics, minnes tagasi kolmevärvilise lahenduse ning ümarama kirjatüübi poole. Senise kursiivis Helvetica asemele võeti kasutusele kirjatüüp FF Mark, mida kasutatakse logo juures ainult väiketähtedega just ümaramate vormide rõhutamiseks.

Värvilahenduse uuendus seisnes õigete värvide leidmisel. Kuna eesmärgiks oli mitte muuta kasutajate poolt armastatud punast ja tumekollast, otsustati muuta näiliselt läbipaistvat ehk transparentset osa ikooni keskel. Kui algupäraselt oli 1979. aasta versioonis kuvatud ühisosa tumedamalt, siis uue versiooni kohaselt sooviti sisse tuua midagi rõõmsamat . Selleks sai oranž, mis rõhutab sümboli päikselist energilisust ning puhtust, samal ajal kui punase ja kollase vahel olev ühisosa jäi kuvama läbipaistvust, usaldusväärsust, paindlikkust ning uuendusmeelsust. Uus värvipalett toetab sealjuures ka soojasid ning külmasid halle, mis toovad logo kenasti esile, samas kannavad endas ka looduslikku ning naturaalset joont. Oranžist on saanud uus põhitoon, mis seob endaga ka varasemalt tuntud kollase ja punase.

Esmalt võib tunduda uus versioon justkui mänguversioon. Midagi, mida ei saaks pidada ühe suure korporatiivse ettevõtte sümboolikaks. Siiski tuleks mõista, et MasterCard ei ole niivõrd korporatiivbränd, pigem oma kasutajatele, igapäeva tarbijatele suunatud ettevõte. 

Sümboolika lähteülesandeks oli laialdane kuvamisvõimekus erinevatel reklaamkandjatel nii prindis kui online. Bieruti sõnul on maailmas ringluses enam kui 2,3 miljardit krediitkaarti, mis teeb MasterCardi kaheringilisest ikoonist ühe äratuntavaima sümboli maailmas. Esimest korda ajaloos otsustati eraldada ringidelt tekstiline nimetus ning kasutada vajadusel ringe eraldiseisvana. See oli julge samm, kuid andis juurde võimaluse rõhutada juba kinnistunud ringide sümboolikat.

Uus identiteet on küll paindlikum ning võrreldes teiste sarnaste teenusepakkujatega (VisaAmerican ExpressDiscover jt) eristuv, end jääb siiski reklaamides ja aplikatsioonides diskreetseks nagu ka lähteülesandes sooviti. Sümboolika peab olema küll äratuntav, kuid samas sobituma igal hetkel lõpptarbijale teenust pakkuva ettevõtte sümboolikasse. MasterCard on justkui kvaliteedimärk, mis annab kaardi omanikule selle vajaliku kindlustunde oma rahaasjade kindlaks toimimiseks.

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola
Tuntud logod: Osa 9 – Nintendo

Allikad
Under consideration: Brand New – New logo and identity for MasterCard
MasterCard Brand Center – Brand Mark Evolution
Pentagram – Mastercard
Fast CoDesign – MasterCard Gets Its First New Logo In 20 Years

Tuntud logod: Osa IV – AT&T

AT&T on 1889. aastal loodud Ameerika telefoni- ja telegraafiteenuse ettevõtte, mille logo peegeldab ettevõtte ajaloos toimunud arenguid.

Ameerika telefoni- ja telegraafiteenusega alustanud ettevõtte lõi 1889. aastal legendaarne Alexander Graham Bell isiklikult, kelle nimest tingituna sai kella kujutise ka ettevõtte logo, mis erinevates variatsioonides oli kasutusel kuni 1983. aastani. 

A.G. Bell

Ettevõte on oma logo täiendanud vastavalt IKT valdkonna arenemisele ning teenuste laienemisele. Algne, aastatel 1889-1900, kasutusel olnud kellalogo kajastas endas eelkõige viidet kaugekõne teenusele (Long distance telephone). Aastate 1900-1921 versioonil on näha täiendustena juba ka kohalike kõnede ning kõnesüsteemide viide (Local and Bell system).

In 1921 the logo was supplemented with the company’s updated name – American Telephone and Telegraph Co, which also was an in1921. aastal lisati logole ka uuenenud ettevõtte nimetus American Telephone & Telegraph Co, mis viitas samuti ettevõtte järjest laienevale haardele. Muud täiendused olid minimaalsed kuni 1964. aastani, mil ettevõtte nimetusest jäi järele lühend AT&T, millele lisati viide ühendatud tütarettevõtetele (Associated Companies). Lisaks muudeti fonti ning üldist väljanägemist, värvina toodi esmakordselt sisse helesinine, mis tähistas digitaalsete teenuste kasutuselevõttu.

Gloobus

Aastal 1983 võeti ette suurem muudatus, mille lõppversiooni autoriks loetakse Saul Bassi. Varasemalt sümboliks olnud kell eemaldati ning asendati triibutatud gloobusega, mis kuvab endas pidevat liikumist ja arengut. 

Sellest ajast saadik on gloobuse ülesehitus püsinud küllaltki sarnasena, v.a 1999. aastal eemaldatud mõningad valged jooned. 2005. aastal sai gloobus 3D efekti ning kirjatüüpi ühendati andes sellele puhtam ning tagasihoidlikum joon. Logo põhirõhk on jäänud endiselt ikoonile ning seda kasutatakse erinevates situatsioonides ka eraldiseisvalt. 

21. novembril 2005 ühendati SBC Communications ja AT&T, mille tulemusena sai väiksed muudatused nii gloobus kui ka kirjatüüp. 2. detsembril 2015 avalikustas peale kümne aastast pausi AT&T oma logost uue sinivalge versiooni ning suurtähtedega nimetuse.

Logo is one of the most important parts of branding, one that grows

Logo on brändingu üks olulisemaid osi, mis kasvab koos ettevõttega. Logoversioone eraldi vaadates võib tunduda, justkui oleks nad omavahel kohati liialt sarnased, kuid miks siis muuta?

Logo täiendamine näitab ettevõtte arengut, areneb bränding tervikuna, arenevad reklaamide ning sotsiaalmeedias kommunikeerimise võimalused. Ettevõtte nägu on tervik, see pole ainult logo, see on visuaal, kultuur, teenused, väärtused ning palju muud.

Fun fact: Alexander Graham Bell saatis esimesed sõnad enda loodud akustilise telegrammiga oma assistendile:  “Mr. Watson, tule siia, ma sooviksin sind näha”.

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola
Tuntud logod: Osa 9 – Nintendo

Allikad:
AT&T Corporate – att.com
Wikia – AT&T Evolution
Science kids – Alexander Graham Bell Quotes
Brand New – Around the Globe in 33 years

Tuntud logod: Osa III – Starbucks

Starbucks sai alguse 1971. aastal Ameerika Ühendriikides, Seatle’s ning on tuntud oma sagedaste brändiuuenduste poolest.

Algus

Strarbucks sai nime Moby Dicki esimese madruse järgi. Ettevõtte asutajate esialgne plaan oli siiski teine. Nimelt sooviti nimeks algselt Pequod, mis oli kapten Ahabi vaalapüügi laeva nimeks samas raamatus. Kujutaksite ette maailma parimat kohvipoodi, mille logoks ilutseb kalalaev?

Oma algsest sadamakohvikust alguse saanud ettevõtmine otsis oma juuri pikkade Seatle sadama ning kaubandusteedest lähtuvalt. Sealt jõuti ka Moby Dicki raamatuni ning ühel hetkel tundus kahesabaline merineitsi või siis sireen ainuõige valik. “Temas oli midagi – See müstiline ning mõistatuslik võime olla ühendavaks lüliks kõige selle vahel mida me otsinud olime” Starbucksi kodulehel leiu selgituseks.

Starbucksi logo on arendatud koostöös reklaamiagentuuriga Lippincott ning seda üle neljakümne aasta. Starbucks soovis, et nende iga uus logo väljendaks võrdselt nii minevikku kui tulevikku andes võimaluse toetada nende tänaseid ning homseid tooteid ning olla valmis ka vaatama pikemalt ette.

Tänase päeva seisuga võib Starbucksi leida enam kui 55 riigis üle maailma, seega võite kujutada ette, milline vastutus on kujundada brändi, mis oleks vastuvõetav inimestele üle maailma.

1971. aastal, mil Starbucks alustas kohviubade müügiga Seattles, Pike Place Market nimelisel sadamaturul.

1986. aastal püüdis Howard Schultz veenda, et Starbucks võtaks oma menüüsse ka espressojoogid. Starbucks siiski keeldus ideest ning Schultz lõi oma ettevõtte nimega Il Giornale, mille logo värve saab pidada meile tuntud rohe-valge-musta kooslusega Starbucksi logo aluseks.

Starbucksi logod 1971-1992

1987. aastal otsustasid Starbucksi tollased omanikud ettevõtte müüa ning Schultz kasutas võimalust. Ta soetas Starbucksi 3.8 miljoni dollariga ning muutis selle oma näo järgi, mida oli alustanud Il Giornales. Lisaks kahe ettevõtte ühendamisele, laiendatud valikule muutus ka logo ja ettevõtte nimi. Senise Starbucks Coffee, Tea and Spices asemele tuli lihtsam ning konkreetsem Starbucks Coffee.

1992. aastal ette võetud logouuendus puudutas eelkõige merineitsit ning värvilahendust. Sireeni kontuure lihtsustati ning paigutati logo keskringis nii, et nähtavale jäid selle kontuurid kuna puusadeni.

2008. aastal otsustas Starbucks astuda sammu tulevikku taastades algupärase logoversiooni aastast 1971 lootusega sobituda paremini kasvava hipsterkultuuri populaarsusega. Rebranding kukkus läbi nii disainerite kui avalike sõnumite levitamisel.

2011. aastal tutvustas Starbucks oma identiteedi järjekordset versiooni, kus oli mindud tagasi klassikalise ning edu toonud rohelise juurde. Logost oli eemaldatud väline piirav joon ning viide Starbucksi nimele. See oli julge samm arvestades ebaõnnestunud logouuendust mõned aastad varem. Uus logo keskendus Starbucksi sireenile, rohelisele värvile ning logo paigutusele toodetel. Logo ei paikne pea kunagi toote keskmes ning tihti kasutatakse logo paigutust osaliselt ka nn üle ääre.

Tänasel päeval ei paku Starbucks ainult kohvi. nende teed, joogid, jäätised, värske toit jpm on kasvatanud sellest suure mitme miljardise käibega impeeriumi.

Starbucks on ehe näide traditsioonide hoidmisest ning seejuures ajaga kaasas käimiseks. Roheline värv koos nende sireeniga on olnud ajahambale murdmatu. See sümboliseerib endiselt nende ärifilosoofias, poodides, kodulehel, online brändingus, meenetel jm. Võiks eeldada, et logole ühe põhivärvi määramine on selle kasutamist kitsendav, kuid ei. Starbucks tõestab edukalt eri värvide, graafika ning lahenduste koosmõju selle ühe ja ainsa rohelise ümber.

Allikad: 
Brand Stories: The Evolution of Starbucks
Logo Design Love – Starbucks logo Evolution
Starbucks – Who is the Siren?

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola

Tuntud logod: Osa II – Audi

Audi nelja rõngaga logo tähistab üht Saksamaa vanimat brändi, mis siiani ettevõttel tänaseni kasutusel on. See sümboliseerib 1932. aastal toimunud ühinemist Audi, DKV, Horch ja Wandereri vahel.

Horch

19. sajandi alguses oli Saksamaal mitmeid autovalmistajaid ning üheks neist ka August Horch, mis loodi Kölnis 14. novembril 1899. August Horchi peetakse sealse autotööstuse suureks arendajaks ning ta töötas kolm aastat ka Karl Benzi juures enne kui lõi oma ettevõtte, millele andis enda järgi nimeks Horch.

Audi

16. juuli 1909 on August Horchi loodud autotootmisettevõtte ettevõtte Audi algusaeg. Kuna ta oli asutajana andnud oma nime juba eelmisele ettevõtmisele, vajas ta uut, milleks saigi Audi. Nime leidis ta siiski enda nime ladina keelsest tõlkest (Ladina k. kuula!). Audi Automobilwerke GmbH alustas Zwickau linnas tööd 25. aprillil 1910.

Wanderer

1885. aastal lõid Johann Baptist Winklhofer ja Richard Adolf Jaenicke Chemnitzi linnas rattaparandustöökoja. Mõni aeg hiljem, 1896. aastal, alustasid nad ka Wanderer Fahrradwerke AG nime all omatoodanguga. 1902. aastal ehitas oma esimese mootorratta ning 1913. aastaks saadi valmis ka oma esimese autoga, see oli väike kaheisteline mudelinimega Puppchen, mis tõstis Wandereri autotootjana ka kaardile.

Tuntud logod: Osa II - Audi -Wanderer
Wanderer

DKW

Algse nimega Rasmussen & Ernst loodi 1904. aastal samuti Chemnitzis, kuid koliti 1907. aastal Erzgebirge regiooni. Algselt toodeti summutilahendusi, poritiibu ning valgustuslahendusi erinevatele mootorsõidukitele.

DKW asutaja Jörgen Skafte Rasmussen hakkas eksperimenteerima oma toodetud aurumootoriga sõidukit 1916. aastal, mil registreeris kaubamärgina DKW ning andis oma ettevõtte nimeks Zschopauer Motorenwerke. Suurem edu algas 1920ndate lõpul, mil toodi turule DKW märgi all esimene mootorratas.

Tuntud logod: Osa II - Audi - DKW
DKW

Auto Union AG, Chemnitz

29. juunil 1932, Audiwerke, sh Horch, ühines DKWga ning tehti ka leping võtmaks üle Wandereri autoosakond. Ühinemisega sai Auto Unionist Saksamaa suuruselt teine autotootja. Ettevõtte embleem, nelja ühendatud rõngaga sümboliseeris katkematut ühtsust nelja ühinenud ettevõtte vahel. Iga endine ettevõte üheks valdkonnaks loodud ühenduses – DKW sai vastutavaks mootorrataste ja väikeautode valdkonnas, Wanderer keskmise suurusega autode, Audi keskmise suurusega luksusautode ning Horch kõrgekvaliteediliste ning kõrgklassi autode vallas. Vahepealsed ajad olid Euroopas keerulised ning viisid ka tootmise Nõukogude Liidu võimu alla. 1949. aastal koliti ettevõtlusega Ingolstadti ning jätkati nelja rõnga embleemi kandvate kahetaktiliste mootorrataste, sõidu- ja tarbeautode tootmist. 1965. aastal anti välja esimene neljataktilise mootoriga sõiduk, mis oli ka ettevõtte esimene mudel peale II maailmasõda. Samal aastal astuti ka Volkswagen Grupi alla.

NSU Motorenwerke 

NSU asutati aastal 1873 ning tootis algselt õmblusmasinaid, kuid 1886. aastaks oma suuna jalgrataste ning 1901. aastaks mootorrataste tootmisele. Nimetatud kiire areng andis ettevõttele suure tõuke ning aasta enne Auto Unioniga ühinemist 1969. aastal planeeriti ka autode tootmist.

Tuntud logod: Osa II - Audi - NSU
NSU

AUDI AG

1977. aastal väljus viimane toodang NSU liinilt ning sest ajast tootsid kõik ühingu liikmed ainult Audi märgiga sõidukeid, mis sai lõpliku nimekuju ning visuaalse väljenduse näol 1985. aastal. Sest ajast on nimena kasutusel lihtsalt Audi ning on endiselt säilitatud ajaloolised ning algupärased neli seotud rõngast.

Tuntud logod: Osa II - Audi - Audi AG
Audi AG

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola

Tuntud logod: Osa I – Shell

Tuntud logode nurk Sviitri blogis viib teid rännakule ajas tagasi. Vaatame tuntud logode arengut viimase kümnendi, kohati isegi sajandi vältel. Püüame mõista, miks ning kuidas sai alguse nende tuntud ettevõtete brändikeel ning kes võiks või mis võis olla selle taga. Esimese loo peategelaseks on 1907. aastal asutatud Shell.

Shell on 1907. aastal asutatud Hollandi ning Ühendkuningriigi sugemetega ettevõte, mille algupärane täisnimetus Royal Dutch Shell plc sai kokku pandud ettevõtetest Royal Dutch Petroleum ning Shell Transport & Trading ning on teadaolevalt üks neljast vanimast ettevõttest maailmas tänase seisuga.

Ettevõtte nimi sai alguse märksa varem, kui Shell Transport & Tradingu asutaja isa, Marcus Samuel asutas 1891. aastal transpordiettevõtte varustamaks Londoni edasimüüjaid merekarpidega. Peagi märkas noor Marcus Samuel lambiõli ekspordipontentsiaali ning lasi ehitada maailma esimese nafta puurimiseks mõeldud tankuri, mis sain nimeks Murex, mis tõlkes tähendas teokarpi.

Shelli logo on üks maailma äratuntavamaid maailmas. Selle kujundus põhineb suurel merikarbil (Scallop) ning logo esmase versiooni lõi Raymond Loewy 1971. aastal. Leowy legendaarsemate kujunduste hulka kuuluvad ka logod sellistele suurhiidudele nagu ExxonTWAUS PostSPAR ning endised BP versioonid. Siiski tuntakse teda rohkem tootedisainereina luues mitmeid interjööre näiteks Boeing‘ule ja NASA‘le, tsiklite komponente Harley Davitson‘ile ning isegi tubakapakendeid Lucky Strike‘le. Klientide seast käis läbi ka enamik teisi ka praegu tuntud suurtegijaid nagu Coca-ColaAir FranceElectroluxLincoln jpt.

Tuntud logod: osa 1 - Shell - Logod 1900-1948
Shelli logod 1900-1948

Esimesed Shelli logod loodi 1900. aastate algul, kui püüti algselt kujutada lebavat merekarpi. 1904. aasta kujundusprotsess tõi merekarbi püstisesse asendisse, mida oli kergem kujutada ning mis andis objektist selgema pildi. Algselt must-valge logo muutus värviliseks 1948. aastal, kui loobuti vahepeal kasutusele võetud puhtamast joonest ning loodi 1909. aasta versioonile juurde värviline. Shelli värvideks valiti kollane ja punane nende peamise asukoha ja turu Kalifornia tõttu, kus oli suur Hispaania kogukond.

1955. aastaks sai logo märksa selgema visuaali ning parema paigutuse ettevõtte nimele. 1961 aastal lisati juurde veel punane raam, et eemaldada logo karmust.

Tuntud logod: osa 1 - Shell - Logod 1955-1999
Shelli logod 1955-1999

1971. aastal toimus Shelli logo täielik ümberkujundamine, mille autoriks eelnimetatud  Raymond Loewy. Sest ajast on Shelli logo püsinud pea muutumatuna, mis näitab Loewy erakordset võimet luua väärtust mis kestab läbi aja.

Loe ka varasemaid sama seeria postitusi:
Tuntud logod: Osa 1: Shell
Tuntud logod: Osa 2: Audi
Tuntud logod: Osa 3: Starbucks
Tuntud logod: Osa 4: AT&T
Tuntud logod: Osa 5: Mastercard
Tuntud logod: Osa 6: Nike
Tuntud logod: Osa 7 – Chupa Chups
Tuntud logod: Osa 8 – Coca-Cola