Your cart

Ostukorvis ei ole tooteid.

Tuntud logod osa XI – IKEA  - Tuntud logod osa XI – IKEA  - Tuntud logod osa XI – IKEA  - Tuntud logod osa XI – IKEA  - Tuntud logod osa XI – IKEA 

Erkki

IKEA on maailmas väga tuntud bränd ning just oma sini-kollase logo ja üldise visuaalkeele poolest. Samas on IKEA bränd teinud läbi suure evolutsiooni jõudmaks sinna kus nad tänasel päeva on. Käesolevas artiklis toome teieni IKEA visuaalse evolutsiooni aastatel 1943 – 2018, mil viimased strateegiliselt olulised visuaalsed muudatused tehti. Soovime teile head lugemist.

Aeg eksperimenteerimiseks

Logo areng ja ajalugu on sageli ettevõtte arengu peegliks ja peegeldavad äritegevuse mitmekesist arengut. Ingvar Kamprad registreeris esmakordselt ettevõtte nimega Handelsfirman IKEA 1943. aasta juulis. Äri põhines traditsioonilisel kauplemisel maapiirkondades ning esmase embleemi roll oli tõendada, et ettevõte on usaldusväärne. Ettevõtte nimetähed IKEA tulenevad asutaja nimest ning asukohaviitest –  Ingvar Kamprad pärit Elmtarydi linnast, Agunnarydi maakonnast.

Esimene registreeritud kaubamärk, 1943

Pärast tootenäidistega ringi sõitmist ja otsemüüki klientidele nägi Ingvar kindlat tõusu oma postimüügiäris, osaliselt tänu tema revolutsioonilistele ideedele omas valdkonnas. See kajastus ka logol. E- tähele ilmus aktsent ning embleemile lisandus “Agunnaryd” ja raudtee aadress Liatorp, mis viitas juba äri laienemisele.

The business and logo grow.

Aktsendi kasutamine oli ilmselt inspireeritud prantsuse pastakatootja nimeks La Société Evergood, mille peaesindaja oli nüüd Ingvar Kamprad. Sellepärast lisandus logole hiljem “import-eksport”, mis muutis selle üha rohkem graafiliseks logotüübiks. IKEA oli kirjutatud kaldkirjas, väikeste tähtedega ja aktsendiga. Tõenäoliselt on see põhjus, miks juba algusest peale öeldi IKEA’d ühe sõnana, mitte nelja eraldi tähega.

Uued ideed 1940ndatel.

IKEA teekond algas 1948. aastal mööbli müügiga posti teel. Logo muutus aja jooksul, lisades “Möbelfirman” (mööblifirma). Koos eksisteeris paraleelselt mitmeid logo variatsioone, mõned suurtähtedes ja teised väiketähtedes. Lisaks tekkisid ettevõttesse mitmeid kõrvaltegevusi nagu kirjastamine, mis omakorda laiendas IKEA brändi. Logo “Möbelfirman IKEA, Agunnaryd” tähistas verstaposti, ilmudes trükimaterjalidel, mille maht kiiresti kasvas.

Esimene IKEA kataloogi eelkäija, 1948–52

Aastatel 1948 kuni 1952 ilmus “ikéa-nytt”, tellimuskataloog ja see oli hilisema aastaaegse IKEA kataloogi eelkäija. Logo jäi nendel neljal aastal muutumatuks, kirjutatud kaldkirjas ja väiketähtedega.

Tehnoloogiliste puudutustega äikesepilvega inspireeritud logo

Kõik tolleaegsed logod olid käsitsi joonistatud, nende hulgas ka Sandströmsi disaini- ja trükiettevõtte algsed visandid aastal 1951. Logos oli äikesepilv, ettevõtte nimi ja lisaks sõnad nagu “Möbler” ja “Bosättning”. Aasta hiljem omandas Ingvar Kamprad ühe puidutöökoja Älmhultis.

1950ndad

Sõnakombinatsioon “Kvalitetsgaranti” (kvaliteedigarantii) koos IKEA-ga ilmus esmakordselt 1951. aastal seoses esimese kodumööbli kataloogiga. Kvaliteedigarantii pitser oli lühiajaline ja kadus aasta hiljem, ei seda ei kasutatud kunagi enam, kuid garantii lubadusest sai oluline osa IKEA-st ja brändi olemusest.

1952. aastal kujundas legendaarne reklaamijuht Gillis Lundgren Sandströmi versiooni ümber, luues sellest logo embrüo, mida tänapäeval tunneme. Sel ajal müüs ettevõte täispuidust mööblit, mis oli justkui kvaliteedimärk ning see kandus kandus üle ka logo värvile. Sõnakombinatsioon asetati nüüd diagonaalselt ja kirjutati ainult suurtähtedega.

Aeg-ajalt moodustas Möbel-IKEA uue sõnakombinatsiooni, sageli lisati juurde ÄLMHULT, kus uus ostetud puidutöökoda oli ümber ehitatud näidiste saaliks – ja see oli iseenesest tol ajal kaasaegne areng. Suurtähed jäid nüüd püsima. Esimese poe ehitamisega 1958. aastal Älmhultis (tänapäeval IKEA muuseumi asukoht), lisandus uue arenguna stiliseeritud hoone pilt erinevate logo versioonide kõrvale.

1960ndad

Gillis Nilsson lihtsustas ja standardiseeris logo. 1962. aastal eemaldati E kohal olev aksent ja fonti muudeti parema äratundmisvõime saavutamiseks. Diagonaalne kuju muutus horisontaalseks ning IKEA asetati ovaali sisse koos “Möbel” ja “Älmhult” erinevate variantidega. Logo muutus mustvalgeks ja raamiti ristkülikusse.

IKEA laienedes kujundati 1965. aasta Kungens Kurva kauplusesse logo, mille all olid sõnad MÖBEL, IKEA ja ÄLMHULT, sarnaselt praegusele logole. Algne logo loodi tintpliiatsi ja pintsliga ning IKEA tähtede jaoks kasutati sisekujundusega Futura Bold kirjatüüpi.

1970s to 1980s

IKEA laienemine jõudis 1970. aastatel Euroopa mandrile esimese poe avamisega Šveitsis. Logo arenes edasi, kandes vaid rahvusvahelist nime IKEA, mis oli esimest korda näha 1977. aasta kataloogis. Kiire laienemise ajal tekkisid erinevad graafilised variatsioonid, nagu Rootsi põder Saksamaal ja stiliseeritud viiking Jaapanis ja Kanadas. Taani valis logo kõrvale mängulise kaisukaru distantseerimaks end Rootsist.

Esimene brändi stiiliraamat.

Laialdase visuaali kasutuse tõttu võeti 1980. aastatel lõpuks kasutusele vajalik muutusprotsess. Sel ajal oli mustvalge IKEA logo muutunud erinevate kasutajate ning filjaalide käes ka punaseks ja valgeks ning siniseks ja kollaseks erinevate lisanditega. 1984. aastal ilmus esimene tõeline visuaalne stiiliraamat (CVI), mis määratles IKEA kasutamise kui “kaubamärk” ja IKEA kasutamise kui “sõnamärk”. Samal ajal registreeriti kaubamärk, andes sellele esmakordselt ametliku kaubamärgi staatuse ning õiguskaitse.

1990. aastad

Maailmamastaabis laieneb IKEA muutudes Rootsi eksporttooteks, mille kataloogist saab üks maailma laialdasemalt levitatavaid trükiseid. Siniste ja kollaste poodidega, millel on ikooniline IKEA sõnamärgist saab nende kohaloleku sümbol. Hoolimata logo värvide erinevustest, säilitab kaubamärgi tugevus järjepidevuse erinevates piirkondades.

Pildil maailma üks suurimaid IKEA poode, Singapuris.

Uuendatud logo 2018

Enne 2018. aasta viimast uuendust polnud logo saanud ühtegi muudatust alates 1980. aastatest. Viimased muudatused olid suunatud paremale loetavusele ja tagavad järjepideva äratundmise ning värvide taasesituse uues digiajastus. Tänapäeval peab sama logo töötama võrdselt hästi mobiiliekraanil, poe välisküljel või paberikotil.

Lõbus fakt

Teismelisena töötas Ingvard Kampard oma oma kodust Elmtaryd’st. Oma kodu ees kasutas ta tellitud kaupade üleandmiseks hommikuti piima kogumiseks mõeldud putkat.

Seda saab pidada tänapäevase mõistes üheks esimeseks pakiautomaadiks, kust kliendid oma tellitud kaubad kätte saavad.

Paljud suured kaubamärgid teevad aja jooksul oma logodele ulatuslikke muudatusi. Mõnikord lähevad nad üle täiesti erinevale kujundusele ja teevad sellest suure kärarohke sündmuse. IKEA logo põhiline väljendus on olnud alates 1960. aastatest praktiliselt sama. See sobib hästi kokku üldise suhtumisega IKEA-sse – liikuda aeglaselt, olla kulutõhus ja säilitada algupära. Sest kui sul on tugev ja eristuv lubadus, pole pidevate muudatuste tegemiseks vajadust. Vähesed on väljendanud seda paremini kui IKEA asutaja Ingvar Kamprad ise. Ühel 2014. aastal tehtud intervjuus vastas Kampart küsimusele, mida IKEA tegelikult tähendab vastusega, et “IKEA tähendab head kraami mõistlike hindadega.” Ja kes tahaks seda muuta?